Fettets kvalitet

Fettets kvalitet är viktigt

 

Att byta från hårdare till mjukare, omättade fetter har en positiv inverkan på blodets kolesterolhalt. Att enbart minska på intaget av mängden fett inverkar oftast inte positivt på blodets kolesterolhalt. Om vikten lätt stiger kan det vara på sin plats att övervaka både fettets kvalitet och mängd.

Att till exempel sluta använda fett på bröd gör inte nödvändigtvis kosten lättare. Om du ersätter fettet genom att lägga flera skivor ost på brödet kan fettmängden till och med öka. Fettets kvalitet blir också sämre om man övergått från att använda växtbaserad margarin.

Mjuka och hårda fetter

Fetter kan delas in i hårda och mjuka. Mjuka fetter innehåller rikligt med mättade och fleromättade fetter. Bästa källorna för mjuka fetter är växtoljor, mjuka eller rinnande margariner och fisk. Genom att ersätta hårda med mjuka fetter kan du främja kontrollen av blodets kolesterolhalt.

Hårda fetter

Innehåller rikligt med mättade fetter. Hårda fetter ökar blodets kolesterolhalt och det borde finnas så lite som möjligt av dem i maten. Hårda fetter får vi framför allt från djurrikets produkter, till exempel smör, grädde och ost. Också kött, köttfärs och korvar innehåller hårt fett. Fettets kvalitet i färdigmat och bakelser avgörs på basen av vilka fetter som använts i råvarorna, dessa produkter bör användas måttfullt.

 

 

Källor:
Nordiska näringsrekommendationerna
Livsmedelsverket