Välmående

Mjölkfritt

Mjölkfritt för allergikermjölkfritt

Carlshamn Mejeris mjölkfria sortiment är unikt på marknaden. Trots att vi är en förhållandevis liten aktör är vi marknadsledande på mjölkfria margarin, och ökar kraftigt. Anledningen är enkel - för oss spelar det ingen roll om du är allergiker eller inte, våra produkter är för alla.

Om vi är allergiska reagerar vårt immunförsvar starkt på relativt vanliga och generellt sätt ofarliga ämnen. Det enklaste och bästa sättet att undvika allergi är därför helt enkelt att försöka undvika de ämnen vi reagerar på.

Våra margarin innehåller varken laktos, mjölkprotein, soja eller gluten. De är därmed ett säkert val för dig som är allergiker, känslig för tillsatser eller helt enkelt hellre äter mjölkfritt.

Laktosintolerans

Alla mjölkprodukter innehåller kolhydraten mjölksyra, som även kallas laktos. Att vara laktosintolerant innebär att kroppen saknar enzymet laktas och därför inte kan bryta ned laktos. Istället blir mjölksyran till näring för bakterier som jäser sockret, vilket ger upphov till magknip, gaser och bullrig mage.

 4-10% av den vuxna svenska befolkningen beräknas vara laktosintoleranta. 

Vi vill att Carlshamn Mejeri ska vara ett gott alternativ för alla, även för laktosintoleranta. Därför har vi tagit fram en serie med helt mjölkfria margarin.

Mjölkproteinallergi

Komjölk innehåller en rad olika proteiner som kan vara allergiframkallande. De allergiska reaktionerna är väldigt individuella. Vissa får problem med magen, andra med eksem, hosta eller sömnsvårigheter. Mjölkproteinallergi kan även leda till anafylaxi, akut allergisk chock.

Om man har mjölkproteinallergi bör man undvika alla former av mjölkprodukter. Vi vill att Carlshamn Mejeri ska vara ett gott alternativ för alla, även för mjölkproteinallergiker. Därför har vi tagit fram en serie med helt mjölkfria margarin.

Fettets kvalitet

Fettets kvalitet är viktigt

Att byta från hårdare till mjukare, omättade fetter har en positiv inverkan på blodets kolesterolhalt. Att enbart minska på intaget av mängden fett inverkar oftast inte positivt på blodets kolesterolhalt. Om vikten lätt stiger kan det vara på sin plats att övervaka både fettets kvalitet och mängd.

Att till exempel sluta använda fett på bröd gör inte nödvändigtvis kosten lättare. Om du ersätter fettet genom att lägga flera skivor ost på brödet kan fettmängden till och med öka. Fettets kvalitet blir också sämre om man övergått från att använda växtbaserad margarin.

Mjuka och hårda fetter

Fetter kan delas in i hårda och mjuka. Mjuka fetter innehåller rikligt med mättade och fleromättade fetter. Bästa källorna för mjuka fetter är växtoljor, mjuka eller rinnande margariner och fisk. Genom att ersätta hårda med mjuka fetter kan du främja kontrollen av blodets kolesterolhalt.

Hårda fetter

Innehåller rikligt med mättade fetter. Hårda fetter ökar blodets kolesterolhalt och det borde finnas så lite som möjligt av dem i maten. Hårda fetter får vi framför allt från djurrikets produkter, till exempel smör, grädde och ost. Också kött, köttfärs och korvar innehåller hårt fett. Fettets kvalitet i färdigmat och bakelser avgörs på basen av vilka fetter som använts i råvarorna, dessa produkter bör användas måttfullt.

Källor:
Nordiska näringsrekommendationerna
Livsmedelsverket